Te is szoktál ismerőst, barátot, vagy netán ismeretlen utast fuvarozni? Ha igen, ezt feltétlenül tudnod kell! Mindig kötelező a biztonsági öv? Ki felel, ha az utas nem köti be magát?
Mindig kötelező a biztonsági öv?
A KRESZ mondja meg, hogy mikor kell a biztonsági övet használni. Személygépkocsik esetén az olyan üléseknél, ahol kötelező a biztonsági öv felszerelése, illetve a biztonsági öv fel van szerelve, az ülésen utazónak kötelező a biztonsági öv becsatolása. Vannak azonban kivételek, amikor nem kötelező az övet használni. Kik vannak felmentve? Néhány példa:
- Minden autóvezető, aki éppen tolat az autójával. Hátramenetben ugyanis a vezetőnek nem kötelező bekötnie magát.
- Taxi sofőrök, akik éppen utast szállítanak. Az utasra azonban már nem vonatkozik a felmentés.
- Azok, akik orvosi igazolás alapján nem kell, hogy bekössék magukat. Ezt mindig az orvosi vélemény dönti el.
Ki felel, ha az utas nem köti be magát?
Ha valaki nem használja a biztonsági övet, amikor az kötelező, szabálysértést követ el.
A KRESZ 2007-es változása előtt a sofőr volt az, akit felelősségre lehetett vonni. Ekkor ugyanis a jogszabály úgy fogalmazott, hogy
„Olyan gépkocsival, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan gépkocsival, amelynek hátsó üléseit biztonsági övvel szerelték fel, csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a biztonsági övvel felszerelt ülésen utazó személy becsatolt biztonsági övvel van rögzítve.”
Vagyis a szabályozás alapján nem az utas volt felelős az öv rögzítéséért, mert a jogszabály úgy fogalmazott, hogy csak abban az esetben szabad közlekedni, ha az utas biztonsági övvel van rögzítve. A közlekedés szabályait viszont a vezetőnek kell betartani, és az ő felelőssége, hogy a közlekedésben úgy vegyen részt, hogy betartják az előírásokat.
De nem csak a szabálysértésekért felelt és fizetett a sofőr. Egy korábbi baleset ügyében született 2008-as bírósági döntés ugyanis kimondta, hogy a sofőr kártérítési felelősséggel is tartozott, amiért nem figyelmeztette az utast a biztonsági öv becsatolására és a baleset során az utasa maradandó sérüléseket szenvedett. Az utas részére a biztosítónak és a jármű vezetőjének közösen kellett kártérítést fizetni.
Mi a jelenlegi szabályozás?
A KRESZ-t 2007-ben módosították, és a biztonsági övre vonatkozó előírás ma már így szól:
„A gépkocsiban, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan járműben, amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát rögzíteni.”
A különbség tehát az, hogy ez a szabály már kifejezetten azt írja elő, hogy az utasnak kell magát rögzíteni. Vagyis az utas felel azért, ha ezt elmulasztja.
Bár az új szabály alapján az utas felelős a biztonsági öv becsatolásáért, mégsem árt, ha sofőrként is odafigyelünk erre. Ha másért nem, hát azért, mert egy baleset esetén a saját lelkiismeretünk is nyugodt marad, ha tudjuk, hogy a súlyos következmények elkerülése érdekében minden tőlünk telhetőt megtettünk. A biztonsági övet nem azért kell becsatolni, hogy a rendőr ne büntessen meg, hanem azért, hogy megvédjük a legnagyobb kincsünket, az emberi életet.
A cikk szerzője: Dr. Kocsis Ildikó, ügyvéd, vitarendezési szakjogász