Az online kereskedelem egyre népszerűbb, mind többet és többet vásárolunk webáruházakban. Az online kereskedelemben könnyebben előfordulhat, hogy a vevő és az eladó „elmennek egymás mellett”. Mit tehetünk, ha nem azt kaptuk, amire számítottunk? Az internetes vásárlásoknál előírt elállási jog mellett fontos, hogy ne csak a vásárlás és fizetés legyen gördülékeny, de a nézeteltérések, viták megoldása is. Hogyan gondoskodik az Európai Unió az online vásárlásoknál előforduló viták rendezéséről? A vitarendezés már online is lehetséges?

Hogyan szabályoz az Európai Unió?

Korábban már szó volt a hazai jogszabályokról. Hogyan lehet egy uniós szabály kötelező? Az uniós, úgynevezett közösségi jogban is többféle jogszabály létezik. Röviden nézzük meg a két leggyakoribb uniós jogszabályi forma lényegét. Ez az irányelv és a rendelet.

  • Irányelv

Az irányelv olyan közösségi jogszabály, amit az egyes tagállamoknak át kell ültetniük a saját hazai jogukba.

Ez azt jelenti, hogy külön hazai jogszabályt kell alkotni az Unió által az irányelvben elfogadott szabályok, iránymutatások alapján. Az irányelvben található szabályokat külön magyar jogszabályokban fogjuk megtalálni, azok lesznek ránk nézve kötelezőek.

  • Rendelet

Az uniós rendelet olyan közösségi jogi előírás, amit nem kell külön hazai jogszabályban ismét előírni, anélkül is kötelező az uniós országokban élőkre.

A rendeletnél tehát nem kell külön hazai törvényt vagy más jogszabályt keresnünk. A rendeletet ezek nélkül is be kell tartani, akár van azzal megegyező hazai előírás, akár nincs. A rendelet az összes tagországban teljes egészében kötelező erővel bír.

Az Európai Unió megoldása az online vitarendezés

Mivel az online kereskedelem szó szerint nem ismer határokat, fontos, hogy a terület uniós szinten is szabályozva van. Ez segít összehangolni az európai online kereskedelem szabályait. Ennek egyik fontos eleme a fogyasztói jogviták rendezése. Ezt egy uniós rendelet szabályozza.

A rendelet az Unióban tartózkodási hellyel rendelkező fogyasztók és az Unióban letelepedett kereskedők közötti, online adásvételi vagy szolgáltatási szerződésekből eredő jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezését célozza. (Hogy ki minősül fogyasztónak, azt az általános szerződési feltételekről szóló cikkben megtalálod.)

Mivel a fogyasztó és a kereskedő egymástól sok esetben fizikailag is igen távol van, ezért a szabályozással lehetőséget teremtenek a vita online rendezésére.

A cél megvalósítása érdekében az Európai Unió létrehozott és működtet egy online vitarendezési platformot, amit magyarul OVR-nek rövidítenek. Az OVR platform ezen a linken érhető el: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show

Hogyan történhet az online vitarendezés az OVR-en keresztül?

Az online vitarendezési platform egy interaktív weboldal, amely elektronikus úton és díjmentesen érhető el az Unió valamennyi hivatalos nyelvén, köztük magyarul is.

Az online vitarendezési platform többek közt a következő feladatokat látja el:

  • Elérhetővé teszi a panaszok bejelentésére szolgáló elektronikus űrlapot. A panaszos fél az online vitarendezési platformhoz az űrlap kitöltésével nyújthat be panaszt. Az űrlapnak felhasználóbarátnak és az online vitarendezési platformon keresztül könnyen elérhetőnek kell lennie.
  • Tájékoztatja a másik felet a panasz benyújtásáról.
  • Segítségével a felek meghatározhatják, hogy hogyan kívánják a vitájukat rendezni.
  • Lehetővé teszi, hogy a vitarendezés online történjen.
  • Biztosítja a vitarendezéshez szükséges és az OVR-en keresztül továbbított információk fordítását.
  • Különböző tájékoztatásokat tesz hozzáférhetővé az alternatív vitarendezési eljárásokkal

Az OVR teljes működését maga az OVR platform magyarul magyarázza el nekünk.

Webáruházak figyelem: az OVR link feltüntetése kötelező!

A vitarendezés elősegítése érdekében az uniós rendelet előírja, hogy az Unióban letelepedett, online adásvételi vagy szolgáltatási szerződésekben érintett kereskedőknek fel kell tüntetniük a honlapjukon az online vitarendezési platformra mutató elektronikus linket. Ennek a linknek a fogyasztók számára könnyen elérhetőnek kell lennie.

Ezen kívül a kereskedőknek meg kell adniuk az e-mail címüket is.

Mindenkinek problémamentes online vásárlást kívánok!

A cikk szerzője: Dr. Kocsis Ildikó, ügyvéd

Az ÉRTHETŐ JOG célja, hogy mindenki számára elérhetővé és érthetővé tegye a jogot.
A célunk, hogy te is ismerd a jogaidat. Ha szeretnél hozzájárulni ehhez, támogasd a munkánkat egy kávé árával.


-----------------------

A fent megjelent cikk a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó céllal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak. Javasoljuk, hogy mindig vedd figyelembe a cikk megjelenésének időpontját is, mert előfordulhat, hogy a jogszabályok változása miatt a benne lévő információk később már nem aktuálisak!

Kövess bennünket:



ÉRTHETŐ JOG – A jogról könnyedén
www.erthetojog.hu
Hasznos tippek, tanácsok az ÉRTHETŐ JOG Facebook oldalán.