A koronavírus járvány kitörésekor előtérbe került a home office, vagyis az otthoni munkavégzés kérdése. Nem csoda, hiszen az élet hirtelen és jelentős mértékben rendeződött át, ami a munkavégzést is érintette. Az új helyzetre mintegy másfél évvel ezelőtt nem volt felkészülve a jogi környezet. Elindult hát a „toldozgatás”, hogy ideiglenes rendelkezésekkel az élet továbbra is élhető maradhasson. Mi történt azóta? Van már megfelelő home office szabályozás?
Home office újratöltve?
2020-ban égetővé váltak a home office és távmunka körüli bizonytalanságok. Munkáltatók és munkavállalók is abban reménykedtek, hogy a 2020-as év első felében tömeges méretekben napvilágra került szabályozási fekete lyuk nem szippant be bennünket véglegesen. Vártuk hát a problémát véglegesen és megnyugtató módon megoldó új szabályozást. Ám a megoldás mégsem érkezett meg, míg a probléma továbbra is fennállt. Igaz, talán kevesebbet beszéltünk róla, mert az első sokk után mindenki igyekezett valahogyan áthidalni a kialakult helyzetet. Nem csoda, hiszen volt számtalan más megoldandó kérdés is az életben. Ám a csend még nem feltétlenül jelenti, hogy nincs gond.
A home office megfelelő jogi szabályozása továbbra is hiányzott. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a 2021. júliusában megérkezett kormányrendelet.
Az új kormányrendelet számos ponton hozott új rendelkezést, ám még mindig nem végleges formában.
A kormányrendelet továbbra is csak a veszélyhelyzet esetén érvényes szabályozás, márpedig hosszú távon nem a veszélyhelyzetre kellene berendezkedni. A végleges megoldáshoz törvényi szintű szabályozásra lenne szükség, hiszen jelenleg is a Munka Törvénykönyve rendelkezik a távmunkáról.
A home office – távmunka törvényi szabályozása
A távmunkavégzést a Munka Törvénykönyve szabályozza a következő módon:
„Távmunkavégzés a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják.”
Távmunka esetén tehát nem a munkáltató székhelyén, telephelyén történik a munkavégzés. A távmunka másik feltétele, hogy a munkavégzés információtechnológiai és informatikai eszközzel történik, és a munkavégzés eredménye is elektronikus eszközzel jut el a megjelölt helyre.
A home office, vagyis otthoni munkavégzés jelenleg nem szerepel a Munka Törvénykönyvében.
Újabb átmeneti home office szabályok
2021. július 3.-val új szabályokat kaptunk a home office – távmunka témában. Ám ezek a szabályok még mindig nem véglegesek. Továbbra is a veszélyhelyzet keretében történő szabályozásról van szó, ami ebben a formában nem tekinthető véglegesnek.
A szabályozás a távmunkáról szól, ám ez ne tévesszen meg senkit. A kormányrendelet alapján ugyanis a veszélyhelyzet ideje alatt – eltérően a Munka Törvénykönyvének törvényi szabályozásától – távmunkavégzés esetén a munkavállaló a munkát a munkaidő egy részében vagy egészében nem a munkáltató telephelyén (értsd ez alatt az irodát, székhelyet is) végzi.
A veszélyhelyzet alatt távmunkavégzés esetén a dolgozó a munkanapok egyharmadában dolgozhat a munkáltató telephelyén, míg a többi munkanapon máshol, például otthon végzi a munkáját. Ettől a felek megállapodásban eltérhetnek, de ha nincs erre vonatkozó megállapodás, akkor átmenetileg ez a szabály. Vagyis ez a kormányszintű rendelkezés teremti meg a home office lehetőségét.
De nem csak ebben más a kormányrendelet, mint a törvényi szabály. A „klasszikus”, vagyis a törvényi távmunka esetén elengedhetetlen a számítástechnikai eszközzel végzett munka és az eredmények elektronikus továbbítása. Ez azonban igencsak megköti, hogy milyen tevékenységek végezhetők távmunkában.
A kormányrendelet indirekt módon ugyan, de kitágítja a távmunka körét, hiszen kimondja, hogy „a nem számítástechnikai eszközzel végzett távmunka esetén a felek írásban megállapodnak a munkavégzés helyéről”.
Ebből következően tehát nincs akadálya annak, hogy másfajta munkavégzés is távmunkaként történjen, ha erről a felek megállapodnak. Nyilván ehhez az is szükséges, hogy a munkát valóban el lehessen végezni így is.
Munka a medencénél ülve koktélt iszogatva?
Még mielőtt azt gondolnád, hogy megérkeztél a földi paradicsomba, hiszen ezentúl a medence partjáról, vagy netán a vízből is elvégezheted a munkádat, ki kell, hogy ábrándítsalak.
Bár az átmeneti távmunkavégzési szabályok alapján a munkavállaló a munkavégzés helyét a munkakörülményekre figyelemmel ugyan, de maga választja meg, a munkáltató a munkavédelmi szabályok megtartását akár távolról is ellenőrizheti.
Tehát nem kizárt, hogy a dolgozó pont a medencében, vagy egy vízparton hűsölne, amikor bejelentkezik a főnöke egy videóhívás keretében. Ebben a helyzetben pedig a megfelelő öltözéken túl valószínű, hogy más probléma is adódna. Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkakörülmények biztosítása és betartása home office esetén sem maradhat el, és ez nem csak a munkáltató felelőssége.
Természetesen továbbra is igaz, hogy az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló, valamint a távmunkavégzésnek helyet adó ingatlant használó más személyek, jellemzően családtagok számára aránytalan terhet.
Kinek az eszközével dolgozzunk otthon?
Továbbra is felmerülhet a kérdés, hogy ki köteles biztosítani a munkaeszközt home office esetén?
Itt sincs megváltoztathatatlan szentírás.
Alapesetben a munkaeszközökről a munkáltató köteles gondoskodni. Ám a kormányrendelet kimondja, hogy a munkáltatóval kötött megállapodás alapján a távmunkavégzés a munkavállaló által biztosított munkaeszközzel is történhet.
Ez persze nem azt jelenti, hogy a régi számítógép, amit épp csak a lélek tart össze, megfelelő lenne. A dolgozó által biztosított munkaeszköz esetén a munkáltatónak meg kell győzödnie arról, hogy a munkaeszköz egészséget nem veszélyeztető és biztonságos állapotban van. Ha ez a home office kezdetekor így volt, akkor később a munkaeszköz állapotának fenntartásáról a munkavállalónak kell gondoskodnia. Ez nem azt jelenti, hogy ha elromlott, essünk neki magunk a barkácsolásának. Ilyen esetben célszerű ezt a munkáltatóval tudatni, és vele egyeztetve gondoskodni másik megfelelő eszközről.
Mikor dolgozzon a munkavállaló?
Ugyancsak lényeges lehet a feleknek, hogy mikor végezze a dolgozó a munkáját? A kormányrendelet nem szabályozza részletesen ezt a kérdést. Kimondja ugyanakkor, hogy eltérő megállapodás hiányában a távmunkavégzés során a munkáltató utasítási joga a munkavállaló által ellátandó feladatok meghatározására terjed ki. Ebből következik, hogy fő szabály szerint másra nem, így például arra sem, hogy mikor végezze a dolgozó a munkáját.
Ha fontos, hogy a dolgozó meghatározott időben lássa el a feladatait vagy legyen elérhető, akkor mindenképp célszerű ezt a feleknek megállapodásban szabályozni.
A cikk szerzője: Dr. Kocsis Ildikó, ügyvéd