A koronavírus járvány kitörésekor előtérbe került a home office, vagyis az otthoni munkavégzés kérdése. Nem csoda, hiszen az élet hirtelen és jelentős mértékben rendeződött át, ami a munkavégzést is érintette. Az új helyzetre mintegy másfél évvel ezelőtt nem volt felkészülve a jogi környezet. Elindult hát a „toldozgatás”, hogy ideiglenes rendelkezésekkel az élet továbbra is élhető maradhasson. Mi történt azóta? Van már megfelelő home office szabályozás?

Home office újratöltve?

2020-ban égetővé váltak a home office és távmunka körüli bizonytalanságok. Munkáltatók és munkavállalók is abban reménykedtek, hogy a 2020-as év első felében tömeges méretekben napvilágra került szabályozási fekete lyuk nem szippant be bennünket véglegesen. Vártuk hát a problémát véglegesen és megnyugtató módon megoldó új szabályozást. Ám a megoldás mégsem érkezett meg, míg a probléma továbbra is fennállt. Igaz, talán kevesebbet beszéltünk róla, mert az első sokk után mindenki igyekezett valahogyan áthidalni a kialakult helyzetet. Nem csoda, hiszen volt számtalan más megoldandó kérdés is az életben. Ám a csend még nem feltétlenül jelenti, hogy nincs gond.

A home office megfelelő jogi szabályozása továbbra is hiányzott. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a 2021. júliusában megérkezett kormányrendelet.

Az új kormányrendelet számos ponton hozott új rendelkezést, ám még mindig nem végleges formában.

A kormányrendelet továbbra is csak a veszélyhelyzet esetén érvényes szabályozás, márpedig hosszú távon nem a veszélyhelyzetre kellene berendezkedni. A végleges megoldáshoz törvényi szintű szabályozásra lenne szükség, hiszen jelenleg is a Munka Törvénykönyve rendelkezik a távmunkáról.

A home office – távmunka törvényi szabályozása

A távmunkavégzést a Munka Törvénykönyve szabályozza a következő módon:

„Távmunkavégzés a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják.”

Távmunka esetén tehát nem a munkáltató székhelyén, telephelyén történik a munkavégzés. A távmunka másik feltétele, hogy a munkavégzés információtechnológiai és informatikai eszközzel történik, és a munkavégzés eredménye is elektronikus eszközzel jut el a megjelölt helyre.

A home office, vagyis otthoni munkavégzés jelenleg nem szerepel a Munka Törvénykönyvében.

Újabb átmeneti home office szabályok

2021. július 3.-val új szabályokat kaptunk a home office – távmunka témában. Ám ezek a szabályok még mindig nem véglegesek. Továbbra is a veszélyhelyzet keretében történő szabályozásról van szó, ami ebben a formában nem tekinthető véglegesnek.

A szabályozás a távmunkáról szól, ám ez ne tévesszen meg senkit. A kormányrendelet alapján ugyanis a veszélyhelyzet ideje alatt – eltérően a Munka Törvénykönyvének törvényi szabályozásától – távmunkavégzés esetén a munkavállaló a munkát a munkaidő egy részében vagy egészében nem a munkáltató telephelyén (értsd ez alatt az irodát, székhelyet is) végzi.

A veszélyhelyzet alatt távmunkavégzés esetén a dolgozó a munkanapok egyharmadában dolgozhat a munkáltató telephelyén, míg a többi munkanapon máshol, például otthon végzi a munkáját. Ettől a felek megállapodásban eltérhetnek, de ha nincs erre vonatkozó megállapodás, akkor átmenetileg ez a szabály. Vagyis ez a kormányszintű rendelkezés teremti meg a home office lehetőségét.

De nem csak ebben más a kormányrendelet, mint a törvényi szabály. A „klasszikus”, vagyis a törvényi távmunka esetén elengedhetetlen a számítástechnikai eszközzel végzett munka és az eredmények elektronikus továbbítása. Ez azonban igencsak megköti, hogy milyen tevékenységek végezhetők távmunkában.

A kormányrendelet indirekt módon ugyan, de kitágítja a távmunka körét, hiszen kimondja, hogy „a nem számítástechnikai eszközzel végzett távmunka esetén a felek írásban megállapodnak a munkavégzés helyéről”.

Ebből következően tehát nincs akadálya annak, hogy másfajta munkavégzés is távmunkaként történjen, ha erről a felek megállapodnak. Nyilván ehhez az is szükséges, hogy a munkát valóban el lehessen végezni így is.

Munka a medencénél ülve koktélt iszogatva?

Még mielőtt azt gondolnád, hogy megérkeztél a földi paradicsomba, hiszen ezentúl a medence partjáról, vagy netán a vízből is elvégezheted a munkádat, ki kell, hogy ábrándítsalak.

Bár az átmeneti távmunkavégzési szabályok alapján a munkavállaló a munkavégzés helyét a munkakörülményekre figyelemmel ugyan, de maga választja meg, a munkáltató a munkavédelmi szabályok megtartását akár távolról is ellenőrizheti.

Tehát nem kizárt, hogy a dolgozó pont a medencében, vagy egy vízparton hűsölne, amikor bejelentkezik a főnöke egy videóhívás keretében. Ebben a helyzetben pedig a megfelelő öltözéken túl valószínű, hogy más probléma is adódna. Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkakörülmények biztosítása és betartása home office esetén sem maradhat el, és ez nem csak a munkáltató felelőssége.

Természetesen továbbra is igaz, hogy az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló, valamint a távmunkavégzésnek helyet adó ingatlant használó más személyek, jellemzően családtagok számára aránytalan terhet.

Kinek az eszközével dolgozzunk otthon?

Továbbra is felmerülhet a kérdés, hogy ki köteles biztosítani a munkaeszközt home office esetén?

Itt sincs megváltoztathatatlan szentírás.

Alapesetben a munkaeszközökről a munkáltató köteles gondoskodni. Ám a kormányrendelet kimondja, hogy a munkáltatóval kötött megállapodás alapján a távmunkavégzés a munkavállaló által biztosított munkaeszközzel is történhet.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a régi számítógép, amit épp csak a lélek tart össze, megfelelő lenne. A dolgozó által biztosított munkaeszköz esetén a munkáltatónak meg kell győzödnie arról, hogy a munkaeszköz egészséget nem veszélyeztető és biztonságos állapotban van. Ha ez a home office kezdetekor így volt, akkor később a munkaeszköz állapotának fenntartásáról a munkavállalónak kell gondoskodnia. Ez nem azt jelenti, hogy ha elromlott, essünk neki magunk a barkácsolásának. Ilyen esetben célszerű ezt a munkáltatóval tudatni, és vele egyeztetve gondoskodni másik megfelelő eszközről.

Mikor dolgozzon a munkavállaló?

Ugyancsak lényeges lehet a feleknek, hogy mikor végezze a dolgozó a munkáját? A kormányrendelet nem szabályozza részletesen ezt a kérdést. Kimondja ugyanakkor, hogy eltérő megállapodás hiányában a távmunkavégzés során a munkáltató utasítási joga a munkavállaló által ellátandó feladatok meghatározására terjed ki. Ebből következik, hogy fő szabály szerint másra nem, így például arra sem, hogy mikor végezze a dolgozó a munkáját.

Ha fontos, hogy a dolgozó meghatározott időben lássa el a feladatait vagy legyen elérhető, akkor mindenképp célszerű ezt a feleknek megállapodásban szabályozni.

A cikk szerzője: Dr. Kocsis Ildikó, ügyvéd

Az ÉRTHETŐ JOG célja, hogy mindenki számára elérhetővé és érthetővé tegye a jogot.
A célunk, hogy te is ismerd a jogaidat. Ha szeretnél hozzájárulni ehhez, támogasd a munkánkat egy kávé árával.


-----------------------

A fent megjelent cikk a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó céllal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak. Javasoljuk, hogy mindig vedd figyelembe a cikk megjelenésének időpontját is, mert előfordulhat, hogy a jogszabályok változása miatt a benne lévő információk később már nem aktuálisak!

Kövess bennünket:



ÉRTHETŐ JOG – A jogról könnyedén
www.erthetojog.hu
Hasznos tippek, tanácsok az ÉRTHETŐ JOG Facebook oldalán.